egypten '09


Efter minimalt med sömn började vår resa klockan 05.30 då lilla mor kom och hämtade oss. Jag va lagom hispig, pratade konstant och tyckte resan upp till Landvetter tog typ femhundra år. Första flygresan med ett riktigt stort flygplan. Det gick dock bra, eller som J sa när han pratade med en kompis om det: "Jag hade ju lite ont i handen efter att vi lyft och när vi landat men annars gick det väll bra med henne!" Jag kände lite att: Va det allt?! efteråt, och skönt va väll det.

Väl framme i Hurghada och på vårt Hilton Long Beach var vi ganska trötta, tog oss ca 12-13 timmar att komma från punkt A till B och med resnerverna lugnade och en öl i kroppen så somnade vi rätt gott, klockan nio på kvällen...

  

Vi va inte först nere på stranden, men efter en lång och god frukost med pannkakor, croissanter, färska frallor, massa grukt och färskpressad juice m.m. så kom vi oss ner. Tydligen så är det inne med speedos, J som tvekade så om han skulle köpa detta innan vi åkte iväg. Männen (mest tyskar o ryssar förstås, sprang omkring där i sina speedos i olika färger. Mycket, mycket avtändande!

Fick klappa på kamelen Farres, gubben skulle dock ha 80 dollar för att jag skulle få rida på stackars Farres, prutade ner det till 20 dollar o skulle då även få ett kort, men då kom jag på att jag hade ju inga pengar med mig. Sen sa J att kamelen säkert hade loppor eller nått så jag smygtog kort på kamelen istället. (fy på mig!)

På eftermiddagen hittade vi Pool Baren som blev vårt lilla stammis ställe. Två servitörer fajtades om oss, den ene vann och vi tippade honom med en dollar. Baren stängde efter soledgång, men han sa: "If you want to stay after sunset, no problem!" Åtta välspenderade kronor! Med glaset halvfullt så va det redan påväg en ny öl in till bordet.


Lite aktivitet blev det minsann, här spöar jag J i biljard på Sports Bar. Erkänn snygg stil? Ser ju ut som att jag spelat detta hur länge som hellst. Det blev 2-2 i olika grenar under resans gång. Jag vann i biljard en gång och minigolfen. J vann på sten, sax och påse (genom fusk) och en gång på biljard. Sportsbaren va även utrustad med TVÅ lcd skärmar vilket tydligen va stort för dom. Såg handbollen här också... men den matchen är ju inte mycket att minnas. En gång blev vi kalas-fulla och det inträffade även här på sports bar. Dock såg vi rätt mycket danskar som va fulla för jämnan.


På bakis-dagen blåste det förfärligt, gick inte att sola nått vidare. Vi sov länge, promenerade omkring och gick sedan till den underbara Pool baren och drack kaffe. Vi mötte även en egyptier som satt i vinterjacka och huttrade i de dryga 20 graderna och hackade fram mellan tänderna "Welcome to Egypt!". Det är ju trots allt vinter där nu.


Den 24 januari är min o Js årsdag och detta året va det 5 år sen vi träffades. Här är vi påväg hem från en mysig middag på en av resturangerna.

 

Stranden, stranden och stranden!
Underbar behaglig värme, det va ca 24-25 grader varmt, sol och ljumna vindar alla dagar förutom blås-dagen.

 

En av alla gångerna på vår underbara Pool bar. Vi drack antingen ölen Sakkara, Luxor eller Stella. Mest Sakkara dock!

    

Båttur ut i röda havet och till Dolphin House och korallreven. Vi hade turen att få se hela två delfinfamiljer, vilket tydligen inte hörde till vanligheterna. Dessutom snorklade vi i det helt klar-blå vattnet bland mängder av "Nemo" fiskar. Dessvärre läckte vår undervattens kamera in. Vilket inte va direkt uppskattat. Men får ni möjlighet att snorkla i röda havet nån gång, gör det!

Påväg till båtturen på morgonen såg vi en himmla rolig sak. Fyra poliser som puttar en polisbil längs vägen. Är inte det ett Kodak-moment så säg? Synd bara att dom kör så snabbt i egypten, hade ingen chans att fiffla fram kameran. Mycket rolig syn dock!


I Hurghada fanns det sjukt mycket hus som bara stog där halvklara. Detta berodde på att om de byggde klart husen så skulle de få skatta för det, dessutom va egyptierna tydligen inte helt på det klara med hur man la upp en budget vilket också var en stor orsak till dessa halvfärdiga hus.

 

J köpte fem små kameler, en till mig och fyra till pappa. J hade gjort en liten marknadsundersökning och tydligen kostar en kamel 7000 EGP (vilket motsvarar lite mer än 11 000 svenska kronor) och det va andra som hade blivit erbjudna två. Som J själv brukar säga: "Liiite bättre än alla andra!" (dock syftar han oftast på sig själv när han säger detta.) Dessa fyra kameler gav han sedan till min far då som sagt, efter lite förhandlingar via sms.

På båtresan va det en lite äldre dam som hade blivit erbjuden 40 hästar för att hon skulle gifta sig med en egyptier. Hon va inte direkt nöjd med detta bud och kände att hon borde ju vara värd mer. En lite yngre tjej svarar henne med: "Jag tycker inte du ska vara så missnöjd med det, själv blev man erbjuden två åsnor!"

Egentligen kan man väll säga att jag och J va pensionärs-hypokondriker på resande fot. Vi blev i princip beroende av alkohol-gel och våtservetter och va livrädda för att bli magsjuka. Exempelvis när vi skulle växla in pengar till båtresan (vi hade bara amerikanska dollar eftersom de egyptiska är så ofantligt smutsiga) så hade vi med en liten plastpåse där bankmannen fick lägga i de egyptiska punden. Han skrattade åt oss och sa menande: "Why?!" varpå jag svarade och blinkade med ögonen: "Becouse you are nice!"


Dags för hemresa. Ett gruppfoto på mig, J och Ali (vår trogne servitör på Pool Baren) och en annan linslus vid namn Mohamed.

Kommentarer
Postat av: Mallan

trevligt att se lite bilder! vad bruna o fräsha ni är. Längtar tills jag får se det IRL! ;) Puss

2009-01-31 @ 18:23:10
URL: http://sjuhavsenare.blogg.se/
Postat av: Anonym

haha, härlig resa!



Trodde inte ritkigt de fanns snygga egyptier, men den brevid dej på kortet såg väl helt okej ut, eller?

2009-01-31 @ 19:38:24
Postat av: Anonym

det var skrållan alltså

2009-01-31 @ 19:39:08
Postat av: johanna

Åh, massa fina pics! Vill se din bränna irl jue. har du börjat flaga? =) haha! Snygg grön klänning btw, undrar om jag sett den förut? ;) BAJS!

2009-01-31 @ 21:04:08
URL: http://jobengtsson.blogg.se/
Postat av: johanna

haha, de hade jag gjort - lätt! haha!

2009-01-31 @ 21:51:07
URL: http://jobengtsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0