melodifestivalen '09

Alla som på nått vis kan säga att dom känner mig vet att denna tid på året är helig! Jag va först ut med att hurra högt av glädje när melodifestivalen blev en process i form av deltävlingar istället för en mega final. Tycker man får längre tid på sig att lyssna in sig på låtarna - UNDERBART!
Nu drar äntligen denna underbara säsong igång igen, med start nu på lördag i Göteborg.

För att slaviskt kunna följa melodifestivalen är jag mycket inne här och här.

Nedan följer mina tankar kring årets melodifestival:

Artisterna / jokrarna:
Helt spontant så tycker jag att det är grymt roliga artister med i år och det är flera deltävlingar som jag på förhand har svårt att veta vilka två jag vill ska gå vidare. Självklart ska ju låten va bra, men man har ju alltid en förhoppning om att en viss grupp/artist är lite bättre än dom andra. Och såklart självklart vissa som man INTE vill ha vidare. Alla har väll någon redan innan låten spelats som en liten favorit, eller? I alla fall har jag det.

Har ju vart lite skriverier om att jokrarna i år suger. Okej att inget kan toppa Carola (och Andreas) men jag tycker ändå att Markoolio, Malena Ernman, Marie Serneholt och E.M.D. är roliga jokrar. Jag menar hur stor är chansen att Robyn skulle ställa upp?

- Göteborg:
Nina Söderlund, Jonathan Fagerlund, Shirley Clamp, Scotts, Emilia, Alcazar, Carolina af Ugglas och Marie Serneholt.
Jag tror Shirley Clamp och Scotts går vidare och Marie Serneholt går till andra chansen.
Emilia eller Caroline af Ugglas slåss (som själv inte ens tror hon går vidare) om sista platsen och Alcazar snubblar på mållinjen för att få gå vidare till andra chansen.
Ska bli väldigt kul att höra Nina Söderlund (hon är ju som säkert bekant musikalartist)! Vem vet hon kanske blir juryns val om hon inte går vidare direkt eller till andra chansen. Shirley och Scotts går vidare för dom är folkkära hos så många, och inte som Alcazar som troligen har lite mindre fans i just denna tävlingen.

- Skellefteå
Lili & Susi, Lasse Lindh och bandet, Jennifer Brown, HEAT, Markoolio, Amy Diamond, Cookies n Beans och Måns Zelmerlöw.
Jag tror inte att varken Lili & Susi, Lasse-bandet eller Jennifer Brown har en chans utan det är Måns Zelmerlöw och Amy Diamond som går till final och Markoolio till andra chansen.
Tycker det ska bli kul att höra Cookies n Beans, mest för skoj skull.

- Leksand
Velvet, Rigo, Molly Sanden, EMD, Mikael Rickfors, Maja Gullstrand, Sofia och BWO.
Okej, varje gång jag ska säga eller skriva BWO kan jag bara tänka på B&W ni vet den gamla matkedjan. Jobbigt! Hur som hellst så tycker jag att dom de andra åren e så offantligt tråkiga, men dom går ju vidare så uppenbarligen så tycker ju folk dom e bra.
Jag tror att det är EMD, Molly Sandén och BWO som går vidare, dock så hoppas jag att nån av de andra är bättre o att folk inte röstar på BWO så dom inte kommer med till varken final eller andra chansen.
Ska bli kul att höra Maja Gullstrand. Tror Rigo hamnar sist.

- Malmö
Agnes, Star pilots, Susanne Alfengren, Anna & Maria, Thorleifs, Sarah Dawn Finer, Next 3, Malena Ernman.
Han mycket svårt att tro att denna veckas joker går vidare, det går nog inte hem i stugorna med kombinerad pop och opera. Dom vill ha schlager (läs: jag vill ha)! Star pilots, har ni sett dom eller? Jaja, Brandsta city släckers gick ju ganska bra ändå.
Tror dock att Torleifs (jaja... nu är det va jag tror, inte vad jag vill!!) och Sarah går till final o Agnes till andra chansen.

Dom nya reglerna:
Verkar ganska yra och mest ett sätt att få in ännu mer pengar. Men det är ju trots allt svt´s största intäkt (tror jag, jag har inga belägg för detta) så det är klart att i dessa tider vill de väll få in så mycket sommöjligt!
Här kan du iaf läsa om reglerna om du inte redan gjort det!

Programledaren:
Hur mycket jag än kommer sakna Luuk så tror jag att Mede kommer göra det toppen!

Paus underhållningen:
Däremot blir det svårt att toppa Björn!

För dig som är lika nördig i detta som jag så kan man från och med i morgon klockan 13.10 lyssna på 1 minut av varje låt på svt's hemsida. Spännande va?
 

På deras hemsida kan du även gå in o kolla vad dom säger om sina låtar o framträdanden, som Scotts gör här.

Vi får väll se om jag har samma syn på finalister, respektive sista placeringar imån då efter att jag lyssnat egenom Göteborgs bidrag!

Stor kram från en schlager nörd!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag ska ha min första Schlagerfest här på Lördag!! IHHHH

2009-02-05 @ 20:04:57
Postat av: Mallan

magdali?vad är det?vårat cafe'???haha heter det det? i mina ögon är det fortfarande blått o kanel! Fast nu kanske du menar nåt annat?? I alla fall är det bästa fiket vilket som helst, så länge det är med dig stumpan! Men på mitt nya fynd ska vi fika nästa gång du e här. puuuss

2009-02-05 @ 20:25:37
URL: http://sjuhavsenare.blogg.se/
Postat av: Caroline

Jag är ju inget direkt fan av melodifestivalen. Men det faktum att DAnny faktistk kommer stå där på scenen gör ju det hela mycket roligare ;).

Ha det bra. Kram!

2009-02-06 @ 10:46:06
URL: http://ecarolines.blogg.se/
Postat av: sara

du bwo äger dom var dom ända som var med på en nrj topplista i ryssland på deras topp 40

2009-02-07 @ 22:18:12
URL: http://saraedlund.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0