irriterande vardagsproblem

Jag har skrivit om det förr, men jag skriver det igen: TV-avgiften.
Denna räkning är den mest irriterande räkningen att betala. Mer än 2000 spänn om året, är inte detta att ta i lite?
Till på köpet fick J hem ett brev från dom idag. Dom har ringt hit o frågat efter honom och då har han sagt att vi redan betalar, men det står ju på mig (vilket han också sagt) och dom har då bett så mycket om ursäkt och sen liksom inte registrerat det. Hur som hellst, idag fick J hem ett brev där det står att om han inte redan betalar tv-avgift så ska han göra det och "det är du som gör det möjligt att genom att betala tv-avgift slippa tv-kanaler och program som tar hänsyn till annonsörers och politiska intressen".  Ja men tjena, har han något val? Nej, för sen lite längre ner i brevet är dom inte alls lika gulliga och säljande längre: "Enligt lag ska du betala tv-avgift..." 
Jag slipper hellre en räkning än att slippa tv-kanaler och program som tar hänsyn till annonsörer och politiska intressen, för det stör mig inte avsevärt på de andra kanelerna. Kan inte dom här kanelerna få bli ett val istället? Tycker det är helt sjuk. I den bästa av världar köper 4:an Melodifestivalen och sen blir det ett val att ha SVT, SR och UR.

Fick ett sms idag med. Lika tråkigt varje gång: "Ditt brev från Betmarks Förlag finns att hämta..." Ja det kanske låter kul, men nej. För ungefär 3,5 år sen kom en försäljare och knackade på hos oss och han fick mig att skriva på en "premunation" på en årsbok som enligt honom va JÄTTEBRA och som man kunde sitta o läsa i och slå upp massa intressanta grejer. Så fick jag berätta vad jag tyckte va intressant och så demonstrerade han hur man slog upp i den osv. Detta gick jag på och är nu bunden i 5 år (5 böcker, detta blir min 4e). En gång varje år, ungefär vid denna tidpunkten så får jag en rolig räkning på en årsbok som jag sedan lägger på hög i sovrummet o aldrig tittar i för vill jag ha reda på nått så googlar jag det (eller frågar J). Nästa år vid den här tiden så ska jag ringa till dom och säga: Skicka inga mer jävla Aha-årsböcker, jag ska nu sälja mina oanvända årsböcker på nätet för 100 kr styck (ord.pris 750:-) o det priset är prutbart sålänge jag slipper se dom. Samme kille (dock ganska trevlig) kom tillbaka för lite drygt ett år sen och då ville han sälja en JÄTTEBRA kompletterande altlas. Jag sa: "Med tanke på att jag knappt öppnat Aha-årsboken så lär jag ju knappast göra det med atlasen. Jag ska säga upp det med en gång, när jag kan!"
Den trevliga försäljaren va inte lika trevlig längre och sa lite småspydigt: "Jaja, om du känner så får du la göra det..." sen gick han och jag tror inte han kommer tillbaka!
Man kan summera mitt köp av Aha-årsboken som: Mitt genom livet sämsta köp någonsin.

Ungefär som Tv-avgiften.

Jaja, jag hade iaf tur med deklarationen. Två papp tillbaka - tack för det!

Kommentarer
Postat av: Jessica

martina...måste skratta när jag läser, så jävla roligt med dessa böcker...att du skrivit upp dej på 5 år för nått du inte ens läser! härligt är det...fan va jag kommer å sakna att inte fira påsk med er ute på ön...får nog sitta hemma å prata med er på skype, videosamtal..haha, kan ni sätta datorn på min plats på hörnet! låter fint det tycker jag!

2009-04-06 @ 21:38:13
URL: http://sicilienmedjessica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0