vad innehåller det

Nu har jag tagit fram lite grejer ur kyl o skafferi och kollat vad det innehåller:

ICAs grönsaksbuljong
Innehåll:
Salt, palmfett, jästextrakt, grönsaker 7,8%, smakförstärkelse (E621) socker och aromer.
Jag börjar med palmfett: Det är ett vegitabiliskt fett och brukar endast benämnas som just vegitabiliskt fett. Det förekommer ofta i bland annat margarin. Användandet av palmfett (palmolja) är ifrågasatt av miljö och hälsoskäl eftersom det hotar visa djur och växtarter i bland annat Malaysia och Indonesien. Det har även vart påtal att man ska använda palmolja som drivmedel - läs här om du vill.
Okej, det var ju okej ur den synvinkeln att jag personligen stoppar i mig nått konstigt ihopsatt, men ja i övrigt kanske inte helt okej nä.
E621: Natriumglutamat. Lite dubbla budskap i mitt letande här. Dock tror jag nog mer på Livsmedelsverket än Wikipedia. Känns dessutom lugnast så...
Livsmedelsverket säger att det är lugnt (E620-625), att glutamat inte är skadligt, men att det har förekommit hos vissa personer att de fått huvudvärk, svettningar m.m. Wikipedia säger som så att det är rena giftet känns det som. Natriumglutamat kommer från sockerrör, ris, vete och majs.
Ja det blev man ju inte mycket klokare av.
Men natriumglutamat är nästintill smaklös, men ändå går det under "smakförstärkelse... Konstigt!

Men jag går vidare. Hittade en jättebra E-nummer tabell!

ICAs Grekiska salladsdressing.
Sjukt många E-nummer här under surhetsregeleande medel: E262, E330, E296 och även här natriumglutamat. Orkar inte skriva ner alla ingredienser, men nått annat som är värt att kolla upp är antiklumpningsmedlet E551. Verkar inte vara nått annat mysko.
E262: Ett konserveringsmedel i form av Natriumacetat / natriumväteacetat. (typ: ättika)
E330: Ett antioxidantmedel i form av citronsyra (du pressar exempelvis citron över äpplen för att de inte ska bli bruna.)
E296: Ett konserveringsmedel i form av äppelsyra
E551: Kiseldoxid (Kisel är det näst vanligaste grundämnet på jorden.)

Ja det mesta verkar ju helt okej, och enligt Ica's hemsida så låter det mer kemiskt än vad det är.

Nä, det får vara nog för idag...
Men är det inte lite konstigt att det inte stog nått E-nummer på kycklingen jag kolla på i affären?
Stog ju bara konserveringsmedel.

Nu ska jag laga majskyckling o en pasta-tomat-röra-grej med blomkål.

Ha det kalas!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0