vad står e för

Ni vet all mat man stoppar i sig, serriöst va jag ska börja läsa på innehållet numera. I tex kycklingfilé så innehåller många märken typ 78% kyckling och resten är: vatten, salt, socker och konserveringsmedel. Som den urfattiga student man är så letar man efter det billigaste, men tyvärr sunkigaste man får tag på. Så, om man ska köpa kyckling exempelvis då, vad ska man köpa som är utan konserveringsmedel? Jo, Guldfågeln! I deras kycklingfilé fanns inga konserveringsmedel, och inte heller i deras kycklinglår av majskyckling. Procenthalten kyckling va dessutom väsentligt mycket högre (ca 90%). Ganska intressant att exempelvis Torsåsen kallar sin kyckling för marinerad när den innehåller ca 85% kyckling, resten är just som jag skrev däruppe: socker, salt och konserveringsmedel. Mmm!

Alla dom här E:na som man ser överallt, fan va det irriterar mig, tycker det är helt okej när det står E+lite siffror och sen vad det står för, men hur ska man annars veta?

Nu ska jag se vad alla E:na står för...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0