på begäran...

...så kommer här min kycklingsoppa (som från början är min fars kycklingssoppa som jag gjort om lite, så min är mycket godare)

Kycklingssoppa
2 pers

Detta behöver du till soppan:
2 kyckling filéer
1 pkt passerade tomater
1 gul lök
ca: 2-3 vitlöksklyftor
ca eller lite mer än ½ dl olivolja
några droppar grön tabasco
1 buljongtärning eller Höng kalvfond
svartpeppar
oregano

(Ibland har jag nudlar i så att det blir lite mer matigt.)

Detta behöver du till servering:
Baguette
Creme fraiche

Såhär gör du:
1. Hacka löken, skala vitlöken och tärna kycklingen.
2. Häll olivolja i en kastrull och lägg i löken. Rör om hela tiden så att löken inte bränner fast. Den ska liksom bara "svettas" och bli mjuk. När du anser att löken är nästan okej så pressar du i vitlöken, rör om lite till.
3. Häll i de passerade tomaterna, samt ca 250 gram vatten (det vill säga fyll upp halva förpackningen med passerade tomater och häll i kastrullen)
4. Rör om och smula ner buljong (börja med halva så att det inte blir för salt) eller fonden. Droppa i tabasco (börja med typ 5-6 droppar), krydda med oregano och svartpeppar. Låt det koka upp och smaka av.
5. När det bubblat lite i kastrullen så kan du lägga i kycklingen. Lättast här är att lägga kycklingen på en stor sked och liksom "lägga" ner kycklingen. Av erfarenhet så vet jag att soppan är rätt varm och det kan skvätta lite och kläderna blir rödprickiga.
6. Låt soppan puttra upp igen, provsmaka inte än, eller just nu, det är ju trots allt rå kyckling i soppan. Låt soppan puttra i typ 7 min. Ta upp en kycklingbit o kolla om den e klar. Är den inte det så lägg tillbaka den o låt det puttra lite till.
7. När soppan är klar smaka av igen och se om det behövs tillsättas nått (buljong, peppar, tabasco eller oregano)
(8. Om du vill ha nudlar i så krossa dom i paketet och lägg i dom här.)
9. Servera med baguette och creme fraiche.

Hoppas det smakar!

Kommentarer
Postat av: Johanna

åh, den ska jag laga någon dag nu =)

2008-12-05 @ 12:40:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0